Pengaruh Falsafah Pendidikan Barat (FPB) Terhadap Pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Apakah itu FBP:
Falsafah Pendidikan Kebangsaan merupakan perkara yang
menarik kerana pembentukkanya di pengerahi oleh pelbagai pandangan falsafah
lain. Oleh itu, asas pemikiran aliran falsafah lain mampu dilihat dalam
falsafah pendidikan kebangsaan. Antara aliran falsafah yang mempengaruhi
Falsafah pendidikan kebangsaan ialah Falsafah Pendidikan Barat.
Aliran Tradisional:
Falsafah Pendidikan Barat terbahagi kepada dua iaitu pendidikan tradisional
dan pendidikan moden. Dalam pendidikan tradisional terdapat Esentialisme yang bersifat
fleksible dan memengtingkan pembentukan peribadi dengan kurikulum tersusun yang
menekakan kemahiran menulis, mengira dan membaca.
Selain itu, terdapat aliran perenialisme yang dipengaruhi fahaman
idealisme. Aliran ini juga berpendapat moral dan rasional manusia semakin merosot
maka demi menyelamatkan manusia dari kepupusan dengan memastikan pendidikan mengutamakan
perkembangan potensi rasional individu dan fahaman dunia sebenar.
Aliran moden:
Aliran pendidikan moden pula mempunyai tiga cabang. Antaranya ialah
progressisvisme yang berfokus pendekatan induktif untuk mencapai objektif
pendidikan. Dalam aliran ini pelajar diberikan kebebasan dari aspek fizikal dan
mental agar bakat dan kemampuan kendiri mereka berkembang tanpa rintangan dari
orang lain.
Seterusnya, aliran moden juga mempunyai eksistensialisme yang mengutamakn
pembelajran sendiri dan bukan mencari ilmu. Oleh itu, pelajar hanya perlu
berfokus kepada ilmu pengetahuan yang berkesan kepada individu berkenaan sahaja.
Selanjutnya, aliran ketiga iaitu rekonstruktionisme yang terhasil dari
progressivisme. Aliran ini berfokus kepada pembaikian dan penambahbaikkan
masyarakat. Tujuan utama pendidikan dalam aliran ini adalah untuk menghapuskan
gejala sosial dan berfungsi untuk meningkatkan keadaan manusia.
Bagaimana FPB mempengaruhi
pembuntukkan FPK:
Falsafah Pendidikan Kebangsaan ditubuhkan sebagai modal dan petunjuk untuk
sistem pendidikan di Malaysia agar taraf pendidikan Malaysia mampu bersaing
dengan pendidikan negara lain. Oleh itu, penggubalan sistem pendidikan
menggunakan pelbagai aliran falsafah agar menjadi dasar dan pertimbangan untuk
menetapkan matlamat pendidikan yang sempurna.
Hasrat Falsafah pendidikan kebangsaan ialah mengembangkan potensi individu
secara menyeluruh, mewujudkan insan yang sempurna. Selain itu, berhasrat untuk
membentuk keluarga, masyarakat dan negara yang harmonis dan berketerampilan. Falsafah
ini beranggapan yang pendidikan ialah usaha untuk mencapai hasrat negara.
Pernyataan di atas menunjukkan bahawa Falsafah Pendidikan Kebangsaan
dipengaruhi Falsafah pendidikan barat kerana mempunyai beberapa ciri yang sama.
Antaranya ialah aliran tradisional Esentialisme yang memengtingkan kurikulum
tersusun dan aliran moden, rekonstruktionisme yang berfokus kepada pembaikkan
masyarakat dan mengunakkan pendidikan untuk menghapuskan gejala sosial.
Kesimpulan:
Konklusinya, Falsafah Pendidikan Kebangsaan terbukti dipengaruhi oleh
falsafah pendidikan barat semasa pembentukannya kerana Falsafah pendidikan
Kebangsaan mempunyai ciri-ciri dari falsafah aliran Esentialisme dan rekonstruktionisme.
Comments
Post a Comment