Manfaat dan Cabaran Pelaksanaan Falsafah Eklektik dalam Perkembangan Pendidikan di Malaysia.

Eklektikisme berasal dari kata kerja ‘elect’. Idea, konsep dan prinsip yang baik dari pelbagai mazhab pemikiran telah dipilih, diambil dan disatukan untuk membuat falsafah yang lengkap. Oleh itu eklektikisme adalah falsafah pilihan. Eklektikisme tidak lain adalah gabungan pengetahuan dari semua sumber. Ini adalah jenis falsafah pendidikan yang khas yang menggabungkan semua idea dan prinsip yang baik dari pelbagai falsafah.

Matlamat adalah sesuatu yang diberi fokus dalam mencapai keberhasilan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang dipengaruhi oleh Falsafah Eklektik. Matlamat ini adalah untuk masyarakat dan pendidikan. Pendidikan ialah satu sistem dalam sesebuah kehidupan yang mengandungi aktiviti-aktiviti berkaitan dengan pembentukan dan perkembangan ilmu, kemahiran, kerohanian dan jasmani manusia. Masyarakat di Malaysia perlu dipenuhi dengan pendidikan. Walau bagaimanapun, pendidikan dalam Islam bukan semata-mata memberi tunjuk ajar kepada masyarakat tetapi meliputi satu proses yang luas. Pendidikan dalam Islam merangkumi segala aspek kehidupan duniawi maupun ukhrawi. Dalam mendidik manusia bermasyarakat, Islam mengambil kira hakikat kejadian manusia yang terdiri daripada jasmani, akal dan jiwa, tanpa mengabaikan sebarang bahagian. Dengan itu, Islam mendidik manusia secara menyeluruh meliputi semua aspek kehidupannya sama ada jasmani, akal dan jiwa atau kehidupan yang bersifat maddi (material) dan maknawi (spiritual).

Di Malaysia, matlamat dan hasrat pendidikan itu dapat dilihat dalam pembentukan sebuah falsafah pendidikan. Akan tetapi, memandangkan masyarakat di Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum, Falsafah Pendidikan Barat Tradisional dan Moden dianalisis untuk diterapkan ke dalam budaya setiap kaum di Malaysia. Setelah bertapak lama di dunia, kerajaan khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia sudah mengenali setiap grak geri pemikiran masyarakat Malaysia. Oleh itu, bukan sekadar Falsafah Pendidikan Islam sahaja yang diguna pakai tetapi Falsafah Pendidikan Barat Tradisional dan Moden turut digabungkan. Maka terhasillah Falsafah Eklektik yang menjadi alat pendidikan yang sesuai untuk masyarakat di negara kita. Falsafah Eklektik menjadikan pendidikan suatu usaha yang beterusan kerana Falsafah Eklektik membantu pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk memupuk pendidikan sepanjang hayat. Pendidikan juga adalah untuk melahirkan masyarakat yang harmoni, sejahtera dan makmur serta memberikan pendidikan ke arah menyumbang kepada kemakmuran negara.

Matlamat yang berorientasikan ilmu membantu pendidikan yang menyeluruh, bersepadu dan seimbang dengan memberi penekanan kepada standard kurikulum, standard pembelajaran dan standard penilaian. Standard-standard ini wujud berdasarkan ciri-ciri yang mempengaruhi Falsafah Eklektik iaitu intelek, rohani, emosi, jasmani, kognitif, afektik dan psikomotor. Seterusnya, akan melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani seperti yang ditekankan di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Matlamat ini jelas untuk melahirkan insan yang cintakan ilmu supaya dapat membentuk ketemadunan manusia sejagat khususnya di Malaysia. Kurikulum yang berasaskan keperluan dan minat murid diberikan. Ilmu nagli iaitu wahyu dan ilmu aqli iaitu falsafah dan sains turut menjadi penekanan. Segala bentuk ilmu dan kemahiran terkini yang diajarkan amatlah sesuai dengan perubahan alaf ke 21 yang tidak asing lagi mementingkan pengetahuan media serta maklumat, komunikasi dan teknologi bukan lagi bersifat pengetahuan dan kefahaman semata-mata yang diceritakan di dalam Taksonomi Bloom.

Pembelajaran murid menjadi salah satu matlamat penting dalam Falsafah Eklektik. Manfaat kepada pembelajaran murid adalah dapat memperkembangkan prestasi individu sepenuhnya dan mewujudkan pembelajaran yang aktif. Sebagai contoh, bagi murid yang beragama Islam, pendedahan dan penjelasan gabungan antara Fardu Ain dan Fardu Kifayah dan hasilnya akan   melahirkan pembentukan akhlak dan pembangunan insan mulia dalam memberi sumbangan kepada pembangunan tamadun bangsa dan negara. Selain itu, meneroka dan membina pengetahuan, keterampilan dan akhlak modal insan serta memupuk peranan bertanggungjawab terhadap diri, keluarga, msyarakat dan negara. Murid diibaratkan seperti tin kosong yang perlu diberikan sesuatu yang bermanfaat untuk melihat mereka menghasilkan sesautu yang sangat bermakna. Oleh sebab yang demikian, pembelajaran murid berpaksikan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan banyak membantu dalam pembentukan jati diri murid. Dari segi lain, murid-murid diberi tumpuan terhadap penyelesaian masalah dan peranan individu yang termaktub di dalam aliran mazhab falsafah pendidikan barat moden. Isu semasa dan masalah yang berlaku pada masa hadapan membuatkan murid mengembangkan perkembangan minda dan cuba mengaplikasi di dalam kehidupan seharian. Hasilnya, pendidikan sepanjang hayat yang diidamkan berlaku di dalam Flasafah Pendidikan Kebangsaan tercetus dan seterusnya dapat membina kesejahteraan diri dan bersedia untuk menjadi insan yang berjaya.

Pengajaran guru ialah guru mendidik secara berterusan sambil memasukkan keseragaman dalam membina pengalaman bilik darjah dan situasi pengajaran. Guru amat memainkan peranan yang penting dalam memenuhi matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Corak pengajaran juga menjadi punca keberhasilan pembentukan individu seperti memainkan elemn didikan secara lembut, didikan tegas dan didikan berhemah. Malaysia memacu kegemilangan pendidikan  dalam memperkembangan potensi murid secara menyeluruh, bersepadu dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Selain itu, pembelajaran berorientasikan eklektik merangkumi aspek pengetahuan murid dan masyarakat. Oleh sebab ini, guru perlulah menjadi ‘role model’ terhadap pelajar supaya menjadi contoh teladan terbaik yang boleh diikuti. Setiap perubahan, tindakan, percakapan yang ditunjukkan akan diperhati sedikit demi sedikit oleh pelajar disekeliling mereka dan elemen-elemen yang dilihat oleh pelajar akan diserap ke dalam diri dan membentuk insan yang mempunyai nilai-nilai rohani yang baik atau sebaliknya. Kewujudan Falsafah Eklektik menjadi tulang belakang dalam menyelusuri pendidikan terbaik yang Malaysia amalkan.

Akhir sekali, matlmat pendidikan itu sendiri. Matlamat pendidikan dapat mencapai matlamat pendidikan untuk melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, berakhlak, bertanggungjawab dan sejahtera serta dapat memberi sumbangan kepada keharmonian keluarga, masyarakat dan negara. Pembentukan insan yang syumul yakni sempurna dalam beriman, berilmu dan beramal soleh (akhlak yang baik). Jiwa individu yang dipenuhi dengan pendidikan yang pelbagai akan melahirkan satu perasaan yang positif di dalam diri berbanding dengan individu yang tidak ingin menggapai pendidikan. Di sini wujudlah individu dan masyarakat yang berdaya saing dan mampu membawa perubahan kepada diri, keluarga masyarakat dan negara. Ini mendorong individu untuk melahirkan modal insan yang berpaksikan kepada kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Falsafah Pendidikan Kebangsaan mempunyai matlamat yang jelas untuk dijadikan rujukan.

Dalam mencapai segala tujuan keberkesanan Falsafah Eklektik yang diamalkan di Malaysia, tidak dinafikan banyak perkara yang menjadi cabaran untuk melaksanakannya. Antara cabarannya ialah  dari aspek keseimbangan dan harmoni. Seimbang merujuk kepada moral manakala harmoni bermaksud akhlak. Berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, akhlak dan moral perlu dibina menerusi penghayatan nilai-nilai murni merentasi kurikulum. Malangnya, sejak tahun 1998, strategi nilai-nilai murni telah diabai dan dilupakan. Akibatnya, moral dan akhlak murid-murid dan pelajar-pelajar sekolah hari ini semakin merosot dan rosak. Dewasa kini, ramai yang boleh mencapai pendidikan dalam ilmu tetapi tidak menghayati kefahaman yang diperolehi. Segala input yang menjadi objektif utama setiap kurikulum di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan tidak diamati sepenuhnya akan tetapi hanya mementingkan intelektual dan bersaing dengan orang lain. Fokus rohani, emosi dan jasmani tidak lagi dipandang sebagai faktor perdana yang perlu dititikberatkan oleh pelajar mahupun guru yang mengajar. Akhirnya disinilah terbentuknya masyarakat yang berilmu tanpa akhlak. Sedangkan pada zaman kegemilangan sarjana Islam ketika dahulu menghabiskan waktu dengan mempelajari adab berbanding ilmu. Aspek keseimbangan ini perlu diberi perhatian penting untuk jati diri individu yang ingin ilmu tanpa mengetepikan elemen-elemen penting yang lain. Dengan ini, sukar matlamat Falsafah Eklektik ini dicapai dengan gemilang.

Cabaran kedua ialah dari segi menyeluruh dan bersepadu. Perkataan menyeluruh bermaksud pendidikan yang bersifat holistik manakala bersepadu bermaksud ilmu wahyu yang hendaklah berfungsi sebagai paksi sebagai ilmu akal. Berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, paradigma ilmu wahyu hendaklah menjadi teras kepada fungsi akal, kualiti kehidupan dan keharmonian tabii insan. Oleh itu, pendidikan yang berorientasikan robot, kilang, lulus peperiksaan dan sekeping ijazah hendaklah dibubar. Pendidikan yang baik sentiasa bersifat harmoni di antara kebenaran agama, kesihatan fikiran, kualiti kehidupan dan keharmonian setiap insan. Keharmonian semua faktor ini sebenarnya telahpun tersurat dan tersirat di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Risau pendidikan ini tidak dicapai dengan cemerlang dalam kalangan masayarakat untuk menjadi aset yang berharga buat negara akan datang.

Selanjutnya, cabaran keharmonian intelek, rohani, emosi dan jasmani. Kelihatannya seolah-olah pendidikan di Malaysia hanya memberi penekanan kepada potensi jasmani. Dengan kata lain, pendidikan lebih mengutamakan kepentingan perniagaan, keuntungan, teknologi dan industri. Kita boleh lihat, pendidikan di sekolah swasta atau institute pengajian tinggi swasta, yuran pengajian pendidikan yang tinggi umpama menjadikan matlamat perniagaan itu lebih utama. Penekanan yang keterlaluan lebih memfokus kepada potensi kreatif dan inovatif yang bersifat kebendaan semata-mata. Maka, tidak hairanlah hanya potensi jasmani sahaja yang berkembang sedangkan potensi rohani, intelek dan emosi tidak berlaku. Pendidikan yang tidak seimbang sudah tentu akan melahirkan modal insan yang tempang. Guru juga kadang kala tidak mementingkan intelek dan seolah-olah tidak menghiraukan kehadiran anak murid. Jelas kita lihat, pelajar bahkan guru-guru tidak menghayati sejarah yang telah menetap di negara kita. Adakah kita ingin melihat negara kita dijajah semula jika tidak mengambil 1001 penghayatan dan semangat?.

Cabaran terakhir iaitu pendidikan Malaysia mengikut acuan Malaysia. Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah batu asas kepada pembangunan pendidikan menurut acuan Malaysia. Namun, pelaksanaan dasar pendidikan sentiasa berubah, bahkan tidak merujuk kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Pelantikan Menteri-Menteri dan Pegawai-Pegawai tertinggi di kementerian pendidikan selepas tahun 1998 sentiasa membawa agenda baru yang perlu dilaksanakan segera. Lebih malang lagi, Falsafah Pendidikan Kebangsaan tidak dirujuk secara jujur. Akibatnya, dasar pendidikan bertambah kabur, kurikulum tidak mempunyai keharmonian, matlamat pendidikan tidak mempunyai fokus dan seluruh sistem pendidikan semakin tidak jelas.

Keseluruhannya, Falsafah Pendidikan Kebangsaan mempunyai ciri-ciri gabungan antara falsafah pendidikan barat dengan falsafah pendidikan Islam. Maka disini, terungkailah bahawa falsafah Eklektik ini dibentuk melalui kedua-dua falsafah pendidikan ini. Falsafah pendidikan barat tradisional (Parenialisme dan Essensialisme) dan falsafah pendidikan barat moden (Progresivisme dan rekonstruksionisme) serta falsafah pendidikan Islam yang melahirkan nilai intelek, rohani, emosi, jasmani, kognitif, afektif dan psikomotor yang diguna pakai untuk mencapai pendidikan yang berkualiti di Malaysia. Falsafah Pendidikan Kebangsaan mempunyai kandungan yang sempurna dan lengkap dengan mengambil pertimbangan tentang pembangunan insan untuk menjadi cemerlang menerusi pendidikan. Falsafah Pendidikan Kebangsaan diwujudkan sebagai panduan dan rujukan kepada Malaysia untuk merancang, melaksana dan mencapai matlamat, juga digolongkan sebagai Falsafah Eklektik.

 

RUJUKAN:

 

Abdullah, D. Z. (2021). Perkembangan Pendidikan Di Malaysia: Falsafah dan Dasar. Tanjong Malim, Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Ismail, A. M. (February 2016). STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH BESUT, TERENGGANU. 2.

Ismail, S. H. (2015). PEMBANGUNAN INSAN DALAM FALSAFAH, 83.

Sooraj. (27 January, 2013). Literacy Programme. Retrieved from Educational-system: https://educational-system.blogspot.com/2013/01/importance-of-electic-approach-in.html

 


Comments

Popular posts from this blog

Pengaruh Cabang Falsafah Metafizik, Epistemologi, Aksiologi dan Logik Terhadap Perkembangan Pendidikan di Malaysia

Pengaruh Falsafah Pendidikan Barat (FPB) Terhadap Pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan